Koh Tao - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hennica vanderfeesten - WaarBenJij.nu Koh Tao - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hennica vanderfeesten - WaarBenJij.nu

Koh Tao

Blijf op de hoogte en volg Hennica

21 September 2015 | Thailand, Bangkok

Koh Tao, leuk, schattig en klein eiland en alles zit daardoor bij elkaar, eettentjes, cafés, winkeltjes dat vind ik altijd veel leuker dan dat alles ver uit elkaar ligt, zoals op de andere eilanden. Ook bekend voor het duiken, meer dan 70 duikscholen vind je hier en mede door de concurrentie, aanbod en omstandigheden (de zee is hier kristalhelder en 30 graden Celsius) een van de goedkoopste èn beste plekken om je Open Water Certificaat, SSI of Paddy te halen. Ga ik het doen? Ben altijd bang voor vissen geweest en vroeger als kind durfde ik ook niet onder een mat zwemmen.
Ik vind een backpackershostel, de eerste keer dat ik een kamer met mensen deel want de hostelprijzen zijn hier duurder in vergelijking met de rest van Thailand. Ik betaal 300 baht en slaap met 7 andere mensen op een kamer, wel met airconditioning en het is relatief schoon en je maakt gewoon zelf je bed op. Dat is trouwens goed geld verdienen, brengt me op ideeën.
In de avond biertjes drinken (ja alweer) in een bar aan het strand en genieten van Thaise mannen met goddelijke blote lijven die met brandende fakkels en touwen een hele show opvoeren. Daar raak ik in gesprek met een Israëliër die niet kan stoppen met lachen. Je ziet hier veel mannen uit Israël, ze hebben allemaal dienstplicht en daarna krijgen ze vakantie. Ran niet hij is wat ouder en heeft dat al achter de rug, hij heeft gewoon vakantie.
Genoeg gefeest de volgende dag besluit ik mezelf uit te dagen en de duikcursus te gaan doen. Ik loop zo wat duikscholen binnen voor informatie en maak mijn keuze voor Big Blue Diving. Niet de goedkoopste maar ik ga ook voor kwaliteit, ze staan goed aangeschreven, tripadviser, lonely planet, en de Engelse man maakte een positieve indruk, ik krijg gratis accommodatie en kan die avond nog beginnen.
Ik maak kennis met de groep, Sonia de Engelse instructrice, iemand uit India, twee Thaise meiden, een Fransman, een Amerikaan uit Massachusetts en ik. We bekijken wat duikintroductievideo's en krijgen meteen huiswerk mee.
De volgende ochtend 8:30 beginnen we eerst in het zwembad en leren we kennis maken met het equipement, met onderwater ademhalen en zwemmen met een tank op je rug en vinnen aan. Later in de middag weer les en op het einde van de dag weer huiswerk.
De volgende dag 8:00 les daarna de theorietoets (gehaald en in het Engels whoop whoop) en in de middag onze eerste duik in de oceaan. Eenmaal op de bestemming (Japanese Gardens) na een half uur op de boot, springen we in het water. Je zwemt naar een boot en gaat met z'n allen in een volgorde met je buddy, je hebt altijd een buddy iemand die je checkt en in de gaten moet houden, via het ankertouw naar beneden. Ik had ontzettend veel moeite met oren klaren, bij de ene gaat dit makkelijker dan bij de ander, vooral bij de eerste paar meters. De druk die op je oren staat is intens maar eenmaal beneden en de druk eraf is het ge-wel-dig. De hoeveelheid prachtige vissen, het rif en koraal, prachtig. Eenmaal boven was ik de de enige, trouwens na iedere duik, met een bloedneus en was het dan ook verstandig om de volgende duiken rustig naar beneden en terug naar boven te gaan en ik kreeg een speciale pil om het oren klaren makkelijker te maken. Ik voelde me die dag ontzettend zwak want ik had de vorige nacht iets verkeerds gegeten en weinig geslapen door de buikkrampen maar ik was heel blij dat ik doorgezet heb. Een tweede duik op een andere locatie die dag en weer geweldig genoten maar ik was blij dat ik kon slapen, ik was kapot.
De volgende dag, laatste dag, een ochtendduik 6:15 gingen we weer met de groep op de boot dit keer richting Shark Island en op King Kong de tweede duik. Ik was blij dat ik goed geslapen had en dit keer optimaal van het duiken kon genieten. Naast het genieten van de wereld onderwater moesten we ook bij iedere duik onze skills oefenen, onderwater: masker af, oefenen als je lucht op is en bij je buddy lucht halen, bovenwater skills: je BC uit en aan, opblazen enz. In de middag kwamen we terug en na alle duiken genoteerd te hebben in je persoonlijke duikboekje gingen we later in de avond de video bekijken. Er was op onze laatste dag een cameraman die met ons mee dook en alles vastgelegd heeft van ons in het water, de vissen het was een hele leuke film geworden met mooie muziek op de achtergrond. Heb hem ook gekocht :)
Een super ervaring die ik iedereen kan aanraden, al zitten mijn oren nog steeds dicht maar hoop dat deze snel open poppen?
Heb ik toch weer een van mijn angsten overwonnen en ik mag nu overal op de wereld duiken! Volgende bestemming Great Barrier Reef Australië, misschien?? :)

  • 05 Oktober 2015 - 08:45

    Marloes:

    Benieuwd naar de film! En zeker in australie gaan duiken!

  • 05 Oktober 2015 - 10:19

    Karlijn Ramakers:

    Mooie ervaring Hen! Ook een angst van mij.. diep water, vissen :-s Goed dat je je angsten overwonnen hebt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 September 2015

Het kleine kamertje (16+)

28 September 2015

Thailand :)

21 September 2015

Koh Tao

19 September 2015

Koh Pha-Ngan

18 September 2015

Koh Samui
Hennica

Actief sinds 19 Sept. 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4321

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: