Opgelicht?! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hennica vanderfeesten - WaarBenJij.nu Opgelicht?! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hennica vanderfeesten - WaarBenJij.nu

Opgelicht?!

Blijf op de hoogte en volg Hennica

07 September 2015 | Thailand, Bangkok

Ik weet niet precies op welk moment ik me realiseerde dat ik opgelicht was maar ik geloof dat het was zo rond het moment dat ik in de nachttrein richting Chang Mai ging. Een 12 uur durende rit vanuit Bangkok waar de airconditioning zo koud staat dat je winterkleding nodig hebt. Je bedje wordt voor je uitgeklapt en opgemaakt zodat je lekker kunt tukken en Paulina had dezelfde trein nog kunnen boeken dus ik had gezelschap.

Ik had al zo'n vermoeden, eerder in mijn blog vertelde ik over Kim die me uit het niets ineens aansprak toen hij me zag zoeken naar de weg.
Het was mijn tweede dag in Bangkok dus waarschijnlijk zijn deze mensen gespecialiseerd in het betrappen op onwetende verdwaalde voorbijgangers. Want daar stond hij ineens met een grote glimlach 'can I help you'? Where are you from? What do you want to see? Can I give you some advice? Go to this temple and remember today is Boeddha day so temples are free. If they charge you just say today Boeddha lives free, I know. (Later kwam ik erachter dat tempels bijna altijd gratis zijn) hij werkte voor de overheid zei hij en vroeg me toen wat voor werk ik deed en hoe lang ik in Thailand bleef. Hij adviseerde me toen als ik iets wilde boeken om naar de TIT tourist office te gaan i.p.v. de T.A.T hij zei: ' T.I.T. give you local Thai price, not expensive toerists price. Toen wees hij me naar een tuk tuk die meteen op de hoek stond (vond ik al wel wat vreemd). Overlegde nog met de tuk tuk man dat ik niet meer dan 40 baht zou betalen en zwaaide me uit. Na natuurlijk zo'n goed advies te hebben gekregen van een lokale bewoner (dacht ik) ging ik die dag ook langs de T.I.T.
Ik werd ontzettend vriendelijk ontvangen en de mevrouw wist alles over Thailand ik vertelde wat ik wilde zien en we plande een excursie voor het noorden. Terwijl ze ook meteen richting het zuiden alles wilde vastleggen stopte ik haar. Ik had nu 8 dagen weg gepland met 3 dagen trekking, olifanten bezoeken, vervoer, accommodatie in verschillende plaatsen in het noorden. 15000 baht was het máár vandaag was een vakantiedag (hè alweer) dus 12000 baht werd het dat is bijna 300 euro. Dat is dus niet veel in Europese termen maar wel voor hier. Ik had het dus als ik het zelf had gedaan voor de helft kunnen doen. Daar kom je dus later achter vooral toen ik de groep ontmoette in Chang Mai.

Canadezen, Fransen, Duitsers, Spanjaarden, Nederlanders allemaal waren ze ongeveer op dezelfde manier benaderd maar dan door een ander mannetje, ook een tourist office aangewezen. Ik had het kunnen weten, ik had er zelfs nog over gelezen. Mensen die jouw uit het niets aanspreken, dat past niet in de Thaise cultuur. Als mensen op je af stappen willen ze bijna altijd iets van je. Maar deze man indirect niet, hij kwam ontzettend vriendelijk over en je verwacht niet dat er zo veel samen werken, de bureaus, de tuk tuks want deze meneer heeft me er zelf heen gebracht en niks gezegd.

Op mijn laatste dag in Bangkok voordat ik naar Chang Mai ging en ik dus al in de gaten kreeg dat ik teveel had betaald voor de excursie sprak een vrouw mij aan in een van de tempels die ik bezocht. Ze liep me eigenlijk achterna in de tempel en begon een praatje te maken, vertelde over de betekenis van deze reclining Boeddha, toen maakte ze een foto van me (ze stond erop) en vertelde dat ze 'babydoctor' was. Na 15 minuten begon ze over een bootvaart die ik echt moest doen, was geweldig en wees het aan op de kaart. Toen liep ze met me mee terug en zei deze tuk tuk brengt je daarheen en als ik voor 2 uur 's middags zou gaan was het een stuk goedkoper. Aha daar trapt deze Vanderfeesten niet nog een keer in, no thank you en ik liep weg, verbouwereerd keek ze me aan. Aldoende leert men.

Nu maar genieten van de eigenlijk hele mooie excursie die we hebben geboekt, start Chang Mai.